T Nation

How Often Do You Overhead Press?

Hey all,

I was just wondering how often you guys incorporate overhead presses into your training?

I do them on my secondary bench day before close grip banded pin presses

1 Like

So once a week? I was trying to do them every bench session (2-3 x week) but felt like it might be overkill. Lol.

yeah, once a week is plenty. Its fairly common for power-lifters to skip them all together and focus on improving bench.

1 Like

I’ll do DB shoulder press on DE upper days every few weeks for a cycle of 2-3 weeks.

1 Like

Yeah that’s way too much. I’m sure it’d be a good thing for off season work to build on if your shoulders are a super weak point for you, but otherwise I’d say once a week is sufficient. Your main focus in powerlifting is building the bench, not the overhead press.

2 Likes

I do them 2x a week. But my focus isn’t powerlifting.

PRESS BIG WEIGHTS OVERHEAD BABY!!!

5 Likes

This is true! I’ll definitely keep them to just once a week then. Don’t wanna burn out my shoulders too much.

I do 2-3 work sets once a week, after benching. I was told by Josh Bryant (who coaches more than a few of the top bench pressers) that you should aim to get your overhead press to around 70% of your bench. If it’s significantly behind that then it’s likely that your shoulders are holding your bench back.

5 Likes

I do 3x8-10 seated barbell on DE upper. I feel it’s necessary to balance out all the horizontal pressing.

1 Like

Wow I’m alarmingly behind that, I guess I know my weak point now!

2 Likes

Dude, your hair in that mini profile pic of yours. Fucking epic. Gotta dye my hair blond for meets.

1 Like

Haha thank you😂

1 Like

1x a week - def need more

1 Like

I overhead press once I’ve gone long enough without overhead pressing to feel excessive shame for neglecting it.

2 Likes

Since my new goal is to overhead press my own body weight, I might be the only guy on this thread whose plan is to put the weight over my head twice a week and only bench once. I didn’t say “overhead press” because I’m including Olympic lifting variations; getting by body weight down is as important to this goal and strengthening muscles.

1 Like

The thing is that this is a powerlifting forum so overhead pressing is just a means to an end, which is a bigger bench press. If you want to focus on OHP rather than bench that’s cool, but that’s not what is going on here.

2 Likes

I didn’t say “overhead press” because

Eh?

2 Likes

Oh, yeah, I see my mistake. My goal is concerning the overhead press, but there are a lot of ways to strengthen the shoulders so I might be doing clean and press, or over head shrugs, or behind the head presses, etc, etc.